fbpx
Az Adaptive media 15. szülinapja alkalmából felkértünk pár számunkra közeli és fontos online szakembert, hogy megkérdezzük őket, mit gondolnak az Adaptive 15 éves évfordulója kapcsán a cégről, az online piacról, annak alakulásáról és mit kívánnak nekünk. Picit történeti visszatekintés, picit elmúlt 15 év értékelés, picit jövőbetekintés. Fogadjátok sok szeretettel Sablik-Szemes Alexandra interjúját Szeder Péterrel.

Mesélsz nekünk kicsit arról, hogy csöppentél bele ebbe a szakmába? Milyen lehetőségek voltak akkor a piacon?

A főiskolán indultunk az Országos Diák Reklámversenyen, ahol 3. helyezést értünk el. Ennek kapcsán az egyik csoporttársam, Kozári Kata bekerült a McCann-Erickson médiaosztályára, és ő hívott, hogy tévévásárlót keresnek. Az interjún kiderült, hogy ez engem nem érdekel, de aztán még behívtak 3 másik pozícióra, és végül az online médiatervező-vásárló ajánlat lett a befutó. Közben behívtak katonának,  az utolsó kötelező katonai sorozáson E-re lettem alkalmas (egészségi ok miatt szolgálatra alkalmatlan 😊), így 2000. április 19-én munkába álltam.

Simon Zsolt és Incze Kinga vett fel, dr. Serényi János ügyvezető szignózta a munkaszerződésem, Pénzes Anna és Nagy Timi lettek a napi mentoraim. A mai napig meghatározó élmény volt tőlük tanulni a szakmát és az emberséget. Nagyon pezsgett a piac, ekkor indultak az online divíziók a nagy ügynökségeknél, indultak a nagy portálok, érezni lehetett, hogy az internetes hirdetések világát közösen alakítjuk majd.

Talán érdemes kiemelni azt a különlegességet a te online pályafutásodban, hogy roppant lojális ember vagy. Ha jól tudom, igazán nagy cégváltás nem történt az életedben, hanem cégcsoporton belül vándoroltál. Megjártál sok szervezetet (McCann, Universal McCann, Media Contacts, Fastbridge, Reprise Digital és most Matterkind) és pozíciót. Mi tartott itt az elmúlt 22 évben? Mi tartott tágabb értelemben véve az online szakmában az elmúlt 22 évben?

Annyit pontosítanék, hogy 2008-ban váltottam cégcsoportot, 8 hónapig a Media Contacts-nál, az MPG digitális divíziójánál (ma már Havas Digital-nak hívják) dolgoztam, de visszahívtak és én visszatértem az IPG-hez. Inspirálnak a vezetőim és a csapatom, az utóbbi évtizedben rendkívül felerősödött a hálózattal való kapcsolatunk, évről évre egyre jobb nálunk dolgozni, ezért vagyok még mindig itt. Úgy néz ki, hogy eddig a cég is szeret engem.

Azért szeretem a digitális ügynökségi munkát, mert állandóan változik. Nagyon sokféle iparágat, rengeteg márkát lehet megismerni, bőven vannak szakmai kihívások. Ha nem hajolsz el a feladat elől, akkor mindig lehet új dolgokat tanulni. A lehetőség adott.

Azon kevesek egyike vagy, akik már az Adaptive alapítása óta szemmel kíséri a történetünk alakulását, használja a felületeinket. Hogy emlékszel a 15 évvel ezelőtti Adaptive-ra? Van bármi kedves emléked abból az időből, amikor alakultunk vagy az első évekből? Van, amit szívesen megosztanál? Jó érzéssel gondolsz az online szakma erre az időszakára?

2006-2007 környékén látszott már, hogy ebből a digitális reklámból lesz valami: a Google ekkortájt vette meg a Youtube-ot, és tombolt az iwiw láz, nagyon menő dolognak éreztük már akkor is, hogy digitális ügynökségnél dolgozunk. Aztán megjelentek az érintőképernyős telefonok, és felfoldult a világ. Az akkori Adaptive-os törzsgárdával akkor már évek óta dolgoztunk, számomra megnyugvás jelentett, hogy még több site-ot fognak képviselni, és szakértő kezekbe kerülnek ezek az oldalak is.

Csak kedves emlékeim vannak: remek szülinapi zsúrok és Mikulás bulik voltak már akkor is. Kedves emlékem, mikor a Hard Rock Caféban volt az Adaptive szülinap, és egyedül én voltam olyan bátor (ittas), hogy a Soerii&Poolek tyúkjelmezes tagjával együtt táncoljak a színpadon, melyet kollégáim a kocsma előtt az utcán egy kivetítőn követtek… Hatalmas élmény volt a közös éneklés Cetlivel, a híres gitáros fiúval, na meg a Sziget, Sound, és siófoki IH kitelepülések. Fiatalok voltunk és nem kellett a pénz. 🙂

Abban a kivételes helyzetben vagy, hogy bár nem váltottál munkahelyet, a feladatköröd folyamatosan változott. Ez az online tér sajátja is, hogy adaptálódni kell a változásokhoz. Most mit látsz a legnagyobb szakmai kihívásnak? Mik azok a területek, amik a legdinamikusabban változnak? Milyen érzésekkel tekintesz a jövőbe?

Szerintem nagy kihívás most a TV-től elforduló tömegek elérése, a rendkívül gyorsan megváltozott vásárlási szokásokhoz való alkalmazkodás. Óriási feladat mindezt tartalom/üzenet/kreatív gyártással lekövetni, és a rendszerek használatához a technológiai/jogi/mérési környezetet felépíteni és üzemeltetni. Bonyolult lett minden, nagyon összetetté váltak a részterületek is. A legnagyobb kihívás szerintem a fókusz tartása.

Mit tanácsolsz az Adaptive Mediának, hol lehet érdemes erősíteni? Vannak olyan területek a hazai online piacon, ahol szerinted van még tér fejlődésre?

Az Adaptive-nak az a tanácsom, hogy tartsák meg az emberi vonalat. Óriási az igény a beszélgetésekre, a személyes találkozásokra, a közös élményekre, és ebben ti jó szervezők és összetartó erő vagytok. A piacon bőven van még tér a fejlődésre, de az üzleti tippeimet nem ebben az interjúban fogom elmondani. 🙂

Az egyik első találkozásunk nagyon emlékezetes számomra. Életem első Internet Hungary-jén voltam és az Adaptive standon beszélgettünk. Azt mondtad nekem, hogy nagyon jó céghez kerültem, talán magam sem tudom még, milyen jó helyre. Érdemes itt maradni, mert jó emberek vesznek körül, akiktől lehet tanulni. Megfogadtam a tanácsod, de meglepő volt számomra akkor, hogy egy ügyfél így nyilatkozik egy vállalatról. Azóta eltelt több, mint 10 év. Ma mit mondanál egy kezdő Adaptiveos kollégának a cégről? Ma is hasonlóképpen mutatnád be?

Igen, ma is ezt mondanám, mivel az alapértékeitek megmaradtak: mindig is nyitottak voltatok a párbeszédre, a közös nevező megtalálására, a hosszútávú kapcsolatra. Nem mellesleg továbbra is nagyon magas szakmai színvonalon dolgoztok, meghatározó szereplők vagytok a piacon. Szerintem még ma is rangos dolog nálatok dolgozni.

Volt olyan Adaptive-os kolléga, akivel kimondottan szerettél együtt dolgozni? Ha igen, ki volt ő és miért?

Nagyon sokat dolgoztam a kezdeti időkben Szabó Attilával (most Madhouse), Bennó (Sopov) Katával, és Nyári Fruzsival. Barátok lettünk, sokat lógtunk együtt munka után is. Szabó Ákossal és Istvánnal pedig nagyon szerettem az elméleti eszmefuttatásokat.

Mit kívánsz nekünk a következő 5 évre?

Sok-sok hirdetőt, akiknek fontos a minőségi hirdetési környezet és a minőségi kiszolgálás, hogy ezáltal megmaradjon a magyar piac (site-ok és sales-house-ok egyaránt). Jófej médiatervezőket, sok nevetést, jó egészséget kívánok!

Az Adaptive Percek sorozat előző részei itt olvashatóak.