fbpx
Az Adaptive Media 15. szülinapja alkalmából felkértünk pár számunkra közeli és fontos online szakembert, hogy megkérdezzük őket, mit gondolnak az Adaptive 15 éves évfordulója kapcsán a cégről, az online piacról, annak alakulásáról és mit kívánnak nekünk. Picit történeti visszatekintés, picit elmúlt 15 év értékelés, picit jövőbetekintés. Fogadjátok sok szeretettel Sablik-Szemes Alexandra interjúját Szemán Zsófival.

Úgy alakult, hogy mi sohasem dolgoztunk együtt, de ha jól tudom te is nagyon-nagyon régóta vagy az online szakmában? Mióta dolgozol ezen a területen? 

Kimondani is sok, 18 éve kezdtem a szakmát. Úgyhogy bátran kijelenthetem, hogy az Adaptive születésénél is ott bábáskodtam 😊

Biztos rengeteg tapasztalatod van az online sales houseok és salesesek kapcsán. Milyen szerinted a jó saleses? Milyen a jó sales house?

Ha nagyon röviden szeretném megfogalmazni, akkor csak annyit írnék, hogy olyan mint az adaptive-osok. 😊 Szerintem egy jó saleses kívül-belül ismeri a portfolióját, annak erősségeit és fontos, hogy a gyengeségeit is. Partnerként kezel, nem kér számon, ha valami éppen nem jön össze, és nem akar hülyére venni, másnak beállítani a portékáját, mint ami. Nyitott az együtt gondolkodásra, kreatív/proaktív javaslatokra és szerintem tök fontos, hogy tudja, meddig lehet szimpatikusan „nyomulni”.

Nyilván vannak ilyen alapvetések, hogy megbízható legyen, meg elérhető, gyors, pörgős… és tök fontos, hogy jól tudjon kommunikálni. Szeretjük, ha valakivel nem feltétlen csak a szakmáról lehet eldumálgatni, jófej, jó a humora, össze lehet kacsintani és a nehezebb napokat is feldobja egy-egy hívása, emailje.

Volt olyan adaptive-os kolléga, akivel kimondottan szerettél együtt dolgozni? Ha igen, ki volt ő és miért? 

Hát választani sem tudok! Sok mindenkivel dolgoztam együtt az Adaptive-tól, és kivétel nélkül mindenkiről csak jókat tudok mondani 😊 Ez mindig nagyon jól ment nektek, hogy szuper embereket találtatok meg.

Még anno Istvánnal és Szabó Attilával kezdtük az ipart, borzasztó szórakoztató páros! Utána már nem is tudom, hogy ki milyen sorrendben jött, de Fruzsival és Katával is nagyon szerettem együtt dolgozni, végtelenül jófej csajok, akikkel bár már nem vagyunk napi kapcsolatban, a mai napig ott folytatjuk a beszélgetést, ahol korábban abbahagytuk. Aztán jött Doki, aki kb. 2 perc alatt levett minket a lábunkról, hogy végül pár év múlva Kornélnak adja át a napi kapcsolatot, aki szuperül viszi tovább az örökséget (nincs könnyű dolga, a srácok elég magasra tették a lécet!). Attilával és Fruzsival egyébként a szakmán kívül is ismertük már egymást, igazán baráti kapcsolatok ezek. 😊 Jajj és ne feledkezzünk meg a salesesek mellett Mártiról sem, aki, ha jól emlékszem, szintén az elejétől adaptive-os, és az egyik legjobb adopsos kolléga a piacon, egy igazi kincs! 😊 Jujj, meg Horváth Tamás ki ne maradjon! Arra már nem is emlékszem, Tamással melyik időszakban dolgoztunk együtt, de az tuti, hogy mindig ő volt a hibás, amiért azt az utolsó felest még megittuk a bulikban, amit már nagyon nem kellett volna… Sose felejtem el, amikor együtt zártuk azt a bulit, ahol megjelentek a karton kollégák, és a végén a szakadó esőben önmagával a hóna alatt szállt be a taxiba. 😃

Az Adaptive media 15 éves lett idén. Te már a kezdetek óta dolgozol velünk. Van olyan időszaka a cégnek, vagy kedves emléked velünk, amire szívesen emlékszel vissza?

Tulajdonképpen mindenre szívesen emlékszem vissza. Volt, hogy kicsit megijedtünk, mikor elment az egyik alapkő, a Port.hu, de aztán együtt drukkoltunk a 444-nek, amiből micsoda zászlóshajó lett! A kertipartik a Halmi utcában, azért soha nem lehetek elég hálás, egy csomó arcot ott ismertem meg a szakmából! Szitás Gabival a mai napig emlegetjük, hogy ott alapoztuk meg a barátságunkat, a hasonlóan kiváló humorunknak köszönhetően. 😃 A reggelig tartó afterek a Szigeten az Adaptive Teraszon… micsoda évek voltak, te jó ég!

Azóta is minden évben nagyon várjuk a meghívót a szülinapra, a Mikulás bulira – ezek fix programok, szerintem én talán egyet sem hagytam ki… Hiányoznak a nyári teraszbulik is, de remélem a Halmi visszatér! Hm, milyen érdekes, csak a bulikat sorolom, de igazából tényleg az egész 15 év úgy tűnik, mint egy jó buli, amiben együtt nőttünk fel, együtt sírtunk, együtt nevettünk. A munka meg mellékes, azt mindig jól toltuk két buli között. 😊

Te emlékszel olyan időszakokra, amik kimondottan nehézséget okoztak az online piac számára? Ha igen, melyek voltak ezek?

Nem is tudom, már megszépültek az emlékek, semmi nem tűnik nagyon durvának. Nem kifejezetten nehézségek, nem éreztem egyiket sem nagy küzdésnek, inkább ilyen nagy, ikonikus pillanatok jutnak eszembe. A mobil éve, ami minimum 5 évig tartott, és talán a natív éve tudta letaszítani a trónról (most mi is van, podcast éve?). Vagy amikor eltemettük a flash bannereket és hirtelen html5-re kellett átállni, jézus, de rég volt. Jött a programmatic, ami a kezdeti várakozások ellenére még mindig nem csinálta ki teljesen a direkt vásárlást 😉 – megtanultuk melyik miben erős, hogyan érdemes a különböző megoldásokat úgy kombinálni, hogy igazán hatékony kampányaink legyenek.

Az utóbbi években küzdünk a viewability, brand safety őrülettel (az örök kedvencem, hogy azért, mert az online-t jobban lehet mérni, akkor már mindent IS akarunk), közben voltak gazdasági válságok, változó reklámtörvények, covid évek, de végül minden újdonsághoz hozzászoktunk, megugrottuk, átvészeltük és a legjobbat hoztuk ki belőle.

Az ügyfélelvárások hogyan változtak az évek alatt? Mik most a legnagyobb kihívások az ügyfelek számára? Mit tanácsolsz nekünk, mire érdemes most a leginkább fókuszálni az energiákat?

Szakmai dolgok közül most egy ideje a brand safety és viewability mérések vannak porondon. Egyelőre kicsit talán még mindenki inkább nyűgnek érzi, de mivel fontos téma, sok ügyfélnél már alapvető elvárás, ezért muszáj vele foglalkoznia mind az ügynökségi, mind a kiadói oldalnak. Én úgy érzem, hogy a mi kis piacunkon még nincs egy egységes, kiforrott álláspont/megoldás ezekre a témákra, bár több kiadó is megjelent már megoldásokkal, újításokkal, amik választ adhatnak, de azért még mindig gyerekcipőben jár akár a viewability alapú értékesítés, akár a brand safety toolok használata, hirdetés blokkolás, elszámolások, stb. Emellett talán az egyik legfontosabb téma mostanában a social kampányok térnyerése. Évek óta tartó tendencia ez, a költések régóta vándorolnak át a helyi kiadóktól a külföldi szereplőkhöz, de talán most jött el a pillanat, amikor már igazán fájdalmasan kezd érint minket a social térnyerése.

Eljött az idő, hogy az ügynökségek és a kiadók összefogjanak, és visszaállítsuk a display kampányok régi fényét – amiben egyébként nagy segítség lehet pont az imént emlegetett viewability és brand safety mérések, garanciák, szóval szerintem ezek lesznek most egy ideig az új jelszavaink.

Mit jelentett neked az Adaptive akkor, 15 évvel ezelőtt és mit jelent most?

Igazából nincs különbség akkor és most között, és ezt abszolút pozitív értelemben mondom! Az Adaptive mindig is egy fontos, megbízható partnerünk volt, akire mindig lehet számítani, élen jár az újításokban, a kihívások megválaszolásában, akivel együtt fejlődünk és tesszük szebbé-jobbá a szakmát. Együtt nőttünk fel, együtt tanultunk bele a szakma mélységeibe, okosodtunk, fejlődtünk – és ez azóta is így van. 😊

Mit kívánsz nekünk a következő 5 évre?

Csakis a legjobbakat! Maradjon ilyen jófej, vidám, összetartó a csapat, mert az mindig is meghatározó volt szerintem az Adaptive életében és ha már a csapat jó (úgy emberileg, mint szakmailag), akkor nagy baj nem lehet, igaz? A melós részét megoldjuk, bármi is jön! Maradjatok továbbra is lelkesek, nyitottak, legyen még nagyon sok emlékezetes közös kampányunk, meg persze közös bulink – csak így tovább! Boldog szüliÉVET nektek ❤  

Az Adaptive Percek sorozat előző részei itt olvashatóak.