fbpx
Az Adaptive Media 15. szülinapja alkalmából az online szakma több „nagy öregjével” is beszélgettem az elmúlt 15 évről, a múlt és jövő kihívásairól egyaránt. Szerettünk volna téged is megszólaltatni, mint az Adaptive megálmodóját, hogy te hogyan élted meg az elmúlt 15 évet, és milyen vízióid vannak a jövőt illetően.

Mesélnél egy kicsit arról, hogy alakult meg az Adaptive Media? Mikor pattant ki az isteni szikra? A fiatalabb generáció kedvéért az akkori online környezetet is lefested nekünk?

Weisz Attilánál jártam az OMD-ben, amikor elkezdtem bemutatni a Port.hu-t (akkoriban ott dolgoztam), amire ő félbeszakított és azt mondta, hogy ismeri, szereti és használja az oldalt, nem szükséges bemutatni és azt is tudja, hogy nagyon sokan nézik (a nagyon sok akkoriban nagyságrendileg napi 150.000 embert jelentett). Ennek ellenére nehezen fogunk tudni együtt dolgozni. Ezen nagyon meglepődtem. Hiszen, ha ő is látogatja, aki rengeteg terméknek a célcsoportja, akkor számos hirdetőnek izgalmas lehet ez az oldal. Erre azt mondta, hogy igazából portfóliókkal tudnak könnyebben együtt dolgozni: ahol van sportos, női, kkv tematika, hírportálok stb. Náluk ahhoz, hogy valaki komoly partnerré válhasson, az kell, hogy ezek egy kézben legyenek értékesítve így sokféle kampányhoz tudnak ajánlatot kérni.

Ez a válasz téged meglepett akkor?

Nem lepett meg, de csak ekkor kezdtem el ezzel foglalkozni. Mivel mégiscsak egy termék volt a kezemben, így meglehetősen nagy problémát okozott. 😊

Hány éves voltál ekkor?

27. Egy jó fél éves előkészítő munka után tudott elindulni a sales house a Port.hu aktív támogatásával 2007-ben.

Ki volt akkor a portfólióban, akit akár a mai tervezők is ismerhetnek?

Akivel sokat dolgoztunk és az elsők között a portfólióban volt, az a Privátbankár. Illetve akkoriban nagyon nagy és jó hírű oldal volt még a Hírszerző.

Mik voltak a kezdeti nehézségek 2007 elején, amikor elindult a sales house?

Magának a munkamenetnek a kidolgozása, hiszen hirtelen lett sok kampány, sok oldal, sok termék. Mi egy olyan iskolát alakítottunk ki, ahol elég sokféle termék szerepelt az árlistában. Amikor ezeket megrendelték, azokat jól el kellett helyezni, hogy minden kampány teljesüljön, és ennek a szisztémáját ki kellett alakítani.

Ezen kívül fontos volt megismerni a médiapiac szereplőit. Ehhez nincs itiner, lépésről-lépésre kellett kitapasztalni.

Ezek után már könnyű volt elindítani az ügynökségekkel az együttműködéseket?

Hát, úgy mondanám, hogy akkor már szóba tudtunk velük állni és mivel mindent akkor kellett kitalálni, ezért megpróbáltuk megkérdezni őket sok dologról. Milyen árazási módokra van szükség, milyen árakat tartanak reálisnak, milyen kiszolgálási paraméterek fontosak számukra? Mi eleve olyat próbáltunk létrehozni, ami megfelelt ezeknek az igényeknek.

Ezek szerint már a legelején adaptálódott a cég a piaci igényekhez. 😊

Igen. Hamar kiderült, hogy amire mi létrejöttünk, az egy létező igény. Az újonnan születő oldalaknak – több más szereplővel együtt – minket is elkezdtek ajánlani. Így a kezdeti portfóliót viszonylag hamar sikerült egy igazi piaci tényezővé növeszteni.

Melyik időszakra gondolsz vissza a legszívesebben az elmúlt 15 évből? Voltak kiemelkedő pillanatok, amikre ma már boldog nosztalgiával pillantasz?

Sok érdekes pillanat volt. Ami talán új élmény volt, amikor a Microsoft Advertisinggal elkezdtünk tárgyalni és mi lettünk a magyarországi képviseletük. Ez 2008-ban volt. Egy nagy nemzetközi cég, olyanokkal kellett tárgyalni, akik fél kontinenssel odébb ültek és külön nagy mérföldkőnek éltük meg, amikor megkaptuk a megbízást.

Mik voltak a legnagyobb kihívások a 15 év alatt, amire ma már akár pozitív emlékként gondolsz, hiszen sikeresen megbirkózott vele a cég?

Időről időre voltak olyan időszakok, ahol ádáz harc alakult ki, hogy egy-egy weboldalnak ki legyen a képviselete. Mi próbáltunk mindig abba az irányba lépni, hogy a kiadványok, amik nálunk vannak, lehetőleg önmagukban, a saját területükön elismert médiamárkák legyenek. Nagyon fontosnak éreztük és érezzük ma is az időalapú, dedikált értékesítést, és ehhez arra volt szükség, hogy a siteok önmagukban is médiaértéket képviseljenek. Ilyen nagy partnerek voltak a Skype, MSN, a Port.hu, a TV2online, az Időkép.hu sok más példa mellett.

Ahogy a bevezetőben is mondtam, több régi motorossal beszélgettem nem csak általában az elmúlt 15 évről, de az Adaptive elmúlt 15 évéről is. Nagyon sok elismerést zsebeltünk be. A legtöbb szakember egybehangzóan nyilatkozott a cégről, mint stabil, megbízható partner, ahol kedves, barátságos és segítőkész csapat dolgozik, akiknek a professzionalitása mára megkérdőjelezhetetlen a piacon. Gondolom jól esik ez a visszajelzés. 

Nagyon is. 😊

Amikor elindítottad a céget mik voltak az elképzeléseid? Gondoltad volna, hogy 15 évvel később ilyen bókokat zsebelhetsz be?

Akkor csak remélhettem. Egy induló vállalkozásnál az ember nem mer ilyen messzire tekinteni. De azt mindig is gondoltuk, hogy ha jól megértjük az ügyféligényeket és megpróbálunk tényleg jó válaszokat találni rájuk, akkor visszatérő, elégedett ügyfelek segíthetnek hozzá minket, hogy hosszú távon mi is sikeresek lehessünk.

Ezen kívül nagy szerepe volt a sikerekben az Adaptive Media csapatának is. Mivel hasonló gondolkodású emberekkel a legkönnyebb együtt dolgozni, igyekeztem ilyen mentalitású emberekkel megtölteni az Adaptive csapatot. Azt az attitűdöt, amivel dolgozunk, még a Port.hu-ból hoztam magammal. Nagyon hálás vagyok a csapatnak, hogy tényleg egy közös erőt tudunk kifejteni és sok kis lépést összehangoltan tudunk a közös célokért megtenni.  

Szinte minden interjúban rákérdeztem a szakmában dolgozó kollégáktól, hogy látják, mit hoz a jövő. Így neked is szeretném feltenni a kérdést. Te pozitívan tekintesz a jövőbe? Mik a félelmeid a magyar piacot illetően? Elsősorban, mint az Adaptive alapítójának a véleménye érdekel, de akár több sapkádban is válaszolhatsz.

Mi a kiadói oldal részének tekintjük magunkat, és van több nagy kihívás, amivel meg kell küzdjünk a partnereinkkel közösen. A minőségi tartalom előállítása sosem volt olcsó és valószínűleg nem is lesz az, viszont az online eltöltött idő növekedésével lett sok más, nagyon kedvező áron elérhető felület és megoldás. A minőségi tartalmat biztosítóknak nagy kihívása az, hogy hogyan tudják magukat megkülönböztetni az online eltöltött idő többi részétől. Hogyan tudják azt segíteni, hogy a hirdetők azt a prémiumot elismerjék, amit az eredeti tartalmi környezet tud nyújtani.

Erre rakódik még egy-két olyan folyamat, amire meg kell találni a jó választ a mi piacméretünkhöz igazodva. Ilyen a programmatic térnyerése, vagy a hirdetők brand safety igényeinek a helyi körülmények közötti konszenzusos kiszolgálása.

Ha a hirdető csak a pénztárcáját nézi, akkor nem olyan helyen fog hirdetést vásárolni, ahol újságírók dolgoznak, mert az újságírók drágán tudnak előállítani tartalmat. De az újságírók által előállított tartalomhoz erősebben tudnak kötődni a látogatók, ez egy erősebb felület tud lenni sok kommunikációhoz. De ezt az értéket fel kell ismerjék és el kell ismerjék a hirdetők, hogy ne más, olcsó platformot válasszanak.

Mikor olcsó platformokról beszélsz mire gondolsz, a social platformokra?

Nem csak a social platformokra, hanem akár a szolgáltató oldalakra vagy a user generated contentre épülő felületekre is.

Visszatérve az eredeti kérdésre, a nehézségekre, kiemelném a brand safety-vel kapcsolatos problémák megoldását, amire most érdemes lenne fókuszálni. Ennek kapcsán a kiadók és a hirdetők egy konszenzusra kellene jussanak, hogy mi az, ami reálisan BS-ként elfogadható lesz és mi az, ami nem. Itt látjuk azt, hogy mondjuk egy lineáris tévés környezetben mennyire nem érzékeny ez a téma, és látjuk azt, hogy az interneten mennyire finom részletekig bele tudnak rendszerek szólni, hogy egy hirdetés megjelenjen vagy ne. Ezeket a rendszereket viszont nagy felelősség felparaméterezni, az egész magyar kiadói ipar jövője múlik rajta.

Ha az emberek évtizedek óta szívesen fogyasztanak híreket bizonyos témákról és ez a legutóbbi időkig a hirdetők számára is egy vonzó környezet volt a fogyasztók figyelmének a felhívására, akkor ha ezen most változtatni akarunk, akkor egyszerre több tényezőt is meg kell változtatni, nem lehet egyszerűen a hirdetéseket kivonni.

Az előző kérdésnek volt egy olyan része is, hogy pozitívan tekintesz-e jövőbe? Most olyan dolgokat soroltál fel, amik alapvetően a problémák, de látsz ebből kiutat? A hirdetők és a kiadói oldal elkezd beszélgetni és konszenzusra jutnak? Pozitív irányba terelheti ez a jövőt?

Igen, azt nem tudom elképzelni, hogy minőségi hazai tartalomra nincs szükség. Csak az a kérdés, hogy ennek az útja most könnyebben vagy lassabban tisztázódik-e. Mivel mi ezen sokat gondolkozunk, azt remélem, hogy a megoldás egyik fontos szereplői lehetünk. Szeretnénk a hirdetőket támogatni abban, hogy elérjék a fogyasztóikat a minőségi magyar környezetben. 

Az Adaptive Mediának szerinted hol van a helye ebben a folyton változó online szakmában? Milyen vízióid vannak a jövőt illetően?

A kérdés jó. 😊 A mi szerepünk nem fog változni. Azért dolgozunk, hogy a kiadói oldalnak egy kompetencia centere lehessünk a monetizálás területén, ami régebben sok személyes egyeztetést jelentett. A jövőben ez valószínűleg több mesterséges intelligenciát, szoftveres optimalizálást és technológiai beruházásokat jelent. Szeretnénk továbbra is az egyik legnagyobb szereplő lenni, aki bevételekhez juttatja a minőségi kiadványokat.

Öt fővel indult a cég, és idén lépte át a 30 főt a létszám. Mit gondolsz a mostani csapatról? Milyen embereket kerestél? Vannak olyan alapértékek, amik fontosak egy itt dolgozóban, vagy itt tanulják, sajátítják el ezeket?

Közmondásosan úgy tudnám megfogalmazni, hogy azoknak, akik itt dolgoznak helyén van a szíve és vág az esze. Az, amit mi tudunk hozzátenni, az a rutin, ahogy az ügyfélkapcsolatot bonyolítjuk, hogy sok párhuzamos megrendelésnél odafigyelünk az összes paraméterre. Ezeket együtt és egymástól a legkönnyebb megtanulni.   

Mit kívánsz nekünk a következő 5 évre?

Ha a jövő sales house-ára gondolok, ahhoz talán egy picit nagyobb csapat tartozik, remélem tovább tudunk ezen a téren is növekedni. Az online térben adott annak a lehetősége, hogy a legfrissebb és legújabb megoldásokat alkalmazzuk, nem kell ahhoz éveket várni, hogy a mi piacunkra is eljussanak. Úgyhogy én azt szeretném, hogy ha a magyar piac és mi is a világ élszínvonalát képviselhetnénk.

Ezt sok interjúban elmondják az online piac szakértői is, hogy az Adaptive mindig egy innovatív úttörő, új dolgokat meghonosító cég volt, akkor ezt az utad folytatnád tovább?

Azt remélem, hogy ez a DNS-ünkben van és nem is fog kikopni onnét soha. 😊

Az Adaptive Percek sorozat előző részei itt olvashatóak.